Presedinte al APIA, Brent Valmar este unul dintre cele mai cunoscute personaje ale lumii auto de la noi. Director general la Porsche Romania, Valmar se afla in 2007 in fata a doua sarcini sisifice: sa se ocupe de organizarea Salonului Auto de la Bucuresti si sa mentina Porsche Romania in topul celor mai de succes firme de la noi. Cea mai dificila ramine insa organizarea SIAB. “Primul punct castigat este ca am reusit sa securizam perioada, 4-14 octombrie, in calendarul OICA. Am avut argumente suficiente, datorita interesului si dimensiunii la care salonul auto a ajuns de-a lungul anilor. E ca si cu calendarul ATP, la tenis, unde nu are acces toata lumea. Noi sintem deschisi ca popor la noutatile auto. Din fericire, SIAB este programat imediat dupa unul dintre cele mai mari saloane auto, cel de la Frankfurt. In acest an vom intra intr-o noua etapa, caci speram sa crestem din ce in ce mai mult. Vom avea o sumedenie de noutati si premiere, ba chiar speram sa realizam premiere mondiale.“
In octombrie, romanii vor trebui sa uite traditionalul drum catre Romaero Baneasa pentru a vedea masini. La editiile anterioare, organizatorii s-au confruntat cu tot felul de plingeri: ba nu era loc destul pentru toti expozantii, ba se scurgea apa prin acoperis, ba nu se gaseau destule locuri de parcare. Toate aceste cauze, plus anuntata participare, in 2007, a inca 11 branduri (10 ale fostului Grup Tiriac, plus Honda) au condus catre o schimbare de locatie. Din cele doua versiuni propuse, Romexpo si fostul sediu Metro de la Otopeni, organizatorii AMC si APIA au ales a doua varianta.
“Traditional, am organizat salonul auto la Romaero. Sintem in discutii si cu Romaero, insa dificultatea vine din doua parti. In primul rind, Romaero are o seama intreaga de contracte, cu armata americana si cu altii. Aceste contracte produc bani multi, asa ca Romaero se afla in imposibilitatea de a ne mai pune la dispozitie suta la suta spatiile de acum doi ani. Mai e un aspect negativ la Romaero: accesul. Daca in urma cu doi ani acesta mai era cum era, incercati acum sa mai mergeti pe acolo, la orice ora din zi, si veti vedea ca e imposibil. In consecinta, am gasit o formula care nu este finalizata inca, dar are cele mai mari sanse de concretizare. Prin colaborarea cu AMC, am dorit sa dam salonului un suflu nou, intr-o locatie noua. Exista deja proiectul realizarii unei zone expozitionale cu spatii de parcare, cu un acces foarte usor si o desfasurare mult mai mare a halelor. Oricum, insa, anul acesta nu va mai fi timp. Purtam discutii cu domnul Tiriac in legatura cu locatia de la Metro Otopeni, care ofera tot ce ne trebuie. Are accesul mai facil, are suprafata mare, iar in viitor va oferi si acces la metrou. Dezavantajul este distanta mare fata de centru, dar cu ajutorul primariei vom pune la dispozitia publicului niste shuttle-uri care il vor duce pina acolo.“
Locatia de la Metro este confirmata si de Ion Tiriac, omul de afaceri declarind pentru ProMotor ca o investitie de amploare in acea zona ar costa “2 lei 50”, o afirmatie glumeata, care are insa in spate certitudinea ca, oricit de mare ar fi investitia, banii vor fi recuperati destul de repede. In acest an, insa, SIAB-ul va fi gazduit de niste corturi uriase, asa cum s-a intimplat si la Salonul Tiriac, organizat in urma cu doi ani in Piata Parlamentului. Pentru Brent Valmar, aceasta este insa doar o solutie de moment. “Avem un proiect gratie caruia standurile de masini vor fi organizate in exterior, pe platforma, in corturi. Daca pavilioanele din urma cu doi ani ale unor concurenti ai nostri (Grupul Tiriac, n.n.) au fost foarte frumoase, nu vad de ce n-am reusi si noi. Aici avem avantajul ca exista conditii de expunere echivalente pentru toate marcile si spatiu suficient.“
Pe linga brandurile de masini, la SIAB sint asteptate in acest an si companiile producatoare de accesorii, firmele de tuning si, mai ales, cele care se ocupa cu vinzarea de motociclete si scutere.
“Incercam sa sprijinim acest segment, care este din ce in ce mai puternic. Exista solicitari de a participa la SIAB si de la membri APIA, si de la nemembri. Piata moto va incepe sa se miste, mai ales ca miine-poimiine se vor deschide santierele prin Bucuresti si nu vei mai avea cu ce altceva sa circuli.“
SIAB va fi un bun prilej pentru industria auto din Romania de a-si prezenta produsele, dar si de a primi noi comenzi sau de a interactiona mai bine cu potentialii clienti. Si cu ajutorul SIAB, vinzarile din industria auto de la noi vor creste in 2007 cu 7% conform previziunilor APIA si cu minimum 15% conform prognozelor unor specialisti mai optimisti.
“Potentialul nostru este imens. Gradul de motorizare mic (una dintre ultimele tari din Europa), 147 de masini la 1.000 de locuitori, parcul auto invechit (o medie de 13 ani si jumatate/masina), 350.000 de autoturisme de peste 20 de ani – toate acestea trebuie schimbate. Nu in ultimul rind, contextul economic de dupa aderare nu poate decit sa sustina cresterea, la fel ca si noile variante de leasing si creditare sau concurenta tot mai mare. Noi am zis 7% crestere pentru 2007. Exista optimisti, exista si pesimisti (francezii de la Renault si Dacia, care au motivele lor). Facind o medie, am ajuns la aceste 7 procente. Speram sa sustinem demersul legat de prima de casare si anul acesta. Porsche Romania a vindut 44.000 de masini in 2006, speram sa vindem 47.000 in acest an.“
Principalul obiectiv pe 2007 al Porsche Romania este de a bate la vinzari marca Renault, francezii reusind in 2006 sa devanseze, la final de an, Skoda, cu doar citeva sute de unitati. “In primul rind, Renault este ca o marca locala, cu Renault si Dacia. Cei de acolo sint foarte pesimisti, pentru ca se simt depasiti si cu reteaua. Avem in obiectiv sa-i batem cu doua marci: Skoda si Volkswagen. Am sperante mari in ceea ce priveste Fabia 2 si cred ca si Octavia mai are multe de spus. Usor, usor, cred ca lumea se va indrepta si spre Roomster. Skoda are sanse mari sa bata Renault, mai ales ca, in ultima vreme, s-a dovedit ca nu pretul are ultimul cuvint, ci seriozitatea, piesele de schimb si chiar numele marcii.“
Marea problema a lui Brent Valmar, ca si a intregii industrii auto de la noi, este mult-dezbatuta taxa pe prima inmatriculare. “Daca taxa de prima inmatriculare se va mentine intre parametrii acestia, totul va fi OK. Altfel, orice demers legat de prima de casare isi pierde sensul. Nu poti, pe de o parte, sa pierzi bani sustinind innoirea parcului auto si, pe de alta, sa deschizi portile pentru toate rablele din Europa. E un lobby al tarilor mari producatoare de masini, care vor sa isi apere interesul national si consumatorii. Cel care vrea sa aiba un aer curat se gindeste cum sa scape mai repede de rable. Al doilea demers, absolut populist, afirma ca toata lumea trebuie sa posede o masina. Fals. Chinezii sint 1,3 miliarde. Si nu toti vor avea masini. Poate ca voi supara pe cineva spunand treaba asta. Intai, masina trebuie sa aiba cel care are nevoie de ea, iar apoi cine poate sa-si permita sa plateasca taxele, sa o intretina, sa o repare. In nici un caz nu este interesul importatorilor sa sprijine introducerea taxelor de prima inmatriculare. Noi avem cel mai bun acces la pietele si retelele Europei si am putea aduce o gramada de second-handuri. La acestea am putea face un profit mai mare decit la masinile noi. Cred ca important este sa ne reciclam rablele din interior, nu sa aducem altele. In primul rind, este interesul de a dezamora bomba cu ceas a masinilor vechi. Fie ca le importam acum si le casam pe banii nostri peste doi ani, fie ca nu le importam acum si le casam pe cele pe care le avem in tara, in urmatorii zece ani de zile. Ungaria, ca tara vecina, are cel mai tinar parc auto din Europa tocmai pentru ca a avut grija de parcul auto national.
In al doilea rind, trebuie sa actionam pentru sprijinirea interesului national si cind vine vorba de industria locala. La Dacia, daca socotesti si furnizorii, lucreaza peste 100.000 de persoane. Nu poti sa le intorci spatele si sa spui ca nu ai vreun interes sa-i sprijini. Ba da, ai interesul sa sprijini si locurile de munca, si pe muncitori; sa-i sprijini sa faca masini cit mai moderne, care sa mearga la export, pentru a aduce bani in tara. Ăstia care aduc masini pe doua roti nu platesc nici o taxa. Sa facem o analiza la repezeala. Sint 16 tari in UE care au taxa pe prima inmatriculare, cum avem si noi. De exemplu, Austria. Exista 11 alte state care nu au taxe de prima inmatriculare, dar practica un impozit anual diferentiat in functie de capacitatea cilindrica si de normele de poluare. Aceasta ultima solutie este ideala. In acest mod am putea sa ne innoim parcul auto pe loc, insa cel care are o Dacie de 20 de ani nu ar mai putea circula. Am lovi in 2,5 milioane de posesori de masini. Treaba nu se poate face de azi pe miine. Asa ca este justificat, cred, modul nostru de a vedea problema. Sa-i «lovim» pe cei 250.000 de oameni care-si iau masini noi in fiecare an si sa avem grija sporita de celelalte 2,5 milioane. Procedura cu UE este un subiect tehnic, nu politic. Nu e nimic spectaculos aici. Taxa de prima inmatriculare loveste doar importurile, nu si masinile aflate deja in Romania. Important e sa incurajam producatorii locali sa realizeze masini nepoluante. Dacia a facut pasul si produce motoare Euro 4. Trebuie sa sprijinim, insa si procesul de la Daewoo Craiova.“
Porsche Romania, compania cu cele mai multe unitati vindute in 2006, spera ca isi va mentine locul in top si in acest an, gratie unor modele noi, precum Fabia 2, dar si gratie unora mai vechi, precum Octavia, Passat sau Golf. Marele hit al anului va fi insa, cu certitudine, noua Skoda Fabia 2, o masina care si-a confirmat fiabilitatea inca de la lansarea primei generatii. Fabia 2 va fi adusa in Romania in iunie, la doar citeva luni dupa ce Porsche Romania va prezenta facelifturile a doua SUV-uri de mare succes la noi: VW Touareg si Porsche Cayenne. Tot in prima parte a anului, romanii vor putea vedea pe soselele de la noi si spectaculosul Audi R8, model pentru care s-au primit deja mai multe comenzi. Pentru ca piata masinilor de lux este in plin avint intr-o tara in care kilometrii de autostrada sint mai putini decit in orice alt stat european, Porsche Romania va deschide in 2007 reprezentante oficiale pentru Bentley si Lamborghini, cele doua marci de lux urmind a avea showroom-uri tot in zona Piepera.